Store besparelser ved at skifte til elbil

Med de stigende brændstofpriser kan der være en stor økonomisk gevinst for mange virksomheder ved at skifte fra diesel til el-varebil.

Det er ikke kun privatbilister der mærker de stigende brændstofpriser! Især håndværkerne er ramt på pengepungen efter at dieselpriserne har ramt et rekordhøjt niveau. Men måske kan de høje priser være udslagsgivende på, hvornår man som håndværker bør overveje, hvorvidt vognparken med fordel kan udskiftes til de populære Maxus el-varebiler.

At køre elbil er en mentaltilstand

Dét at køre elbil er en mentaltilstand! Man skal ville det, og dermed fokusere på alle fordelene – i stedet for at fokusere på de ulemper, man end måtte lede efter. Men hvem ønsker ikke at bidrage til den grønne omstilling med støjsvag kabine, lækkert design og omtanke til dem, man færdes blandt, spørger erhvervskonsulent hos Lysen Biler A/S, Henrik Billstrøm.

Han fortsætter: – Noget af det allerførste jeg bliver spurgt om, er, hvor langt el-varebilen kan køre på en opladning! Det er klart, at hvis man skal køre til Nordsjælland hver dag, så er det en udfordring, der vil kræve opladning undervejs. Men kører man kun optil 200 kilometer dagligt, så skal man bestemt overveje at skifte. Der er nemlig rigtig mange penge at spare, siger han.

Tænkt over detaljerne
Der produceres mellem 7 og 10 millioner Maxus-elbiler om året i Kina, og de populære varebiler vinder større og større indpas på det europæiske marked. Faktisk blev Maxus i 2021 årets mest solgte el-varebil.
Ud over at bilerne fra starten er vægtmæssigt reduceret og bygget som decideret elbil, så er der tænkt over detaljegraden og designet. Volumenmæssigt er el-varebilerne helt på højde med de konventionelle dieselvarebiler.


“Jeg har selv kørt i en Maxus e-deliver 9 de seneste måneder, og da elbiler er meget påvirkelige overfor kulde og varme samt brug af sædevarme, radio, klimaanlæg og så videre, så har jeg i vinter kørt cirka 190 kilometer på en opladning, mens jeg her i det lune forår kan forvente at køre 230-240 kilometer på en opladning” fortæller Henrik Billstrøm.

Godt at “sjatlade”
Mens man normalvis er vant til at tanke diesel på varebilen, når tanken er ved at være tom, så skal der kun en holdningsændring til, for at “lære” at køre elbil. – Hver gang der er et ledigt stik, så skal man lade op! Modsat hvad mange tror, så har batteriet faktisk godt af at blive “sjat-opladet”!

Flere og flere steder bliver der eksempelvis sat Clever-standere op, og hvis man køber et Clever-abonnement, så kan man tanke ubegrænset. En app hjælper med logistisk at finde en ladestander, så man hurtigt er på farten igen, forklarer han og tilføjer, at man heller ikke må glemme, at det er gratis at parkere i københavnsområdet på alle overjordiske p-pladser, hvis man har elbil. Økonomisk set er der altså ret stor gevinst ved at skifte til el – også selvom elpriserne er stigende.

Ifølge Henrik Billstrøm vil der efter 30.000 kilometers kørsel være en samlet udgift på cirka 10.000 kroner, udregnet i 2021. Beløbet dækker både strøm, service og ejerafgift for hele perioden.

Vil du teste en el-varebil?

Skiftet til el-varebil kan være en rigtig attraktiv løsning for brancher somanlægsgartnere, malere, vvs’ere, tømrere og elektrikere som kører i en begrænset radius fra selve virksomheden. Faktisk viser undersøgelser, at 85 procent af alle varebiler kører under 185 kilometer om dagen, og her vil en el-varebil være den allerbedste økonomiske løsning. Rent logistisk kan man jo finde en quickcharge-lader og så lade bilen op på en halv time, samtidig med at man spiser frokost, holder pause eller besvarer mails, siger Henrik Billstrøm.

Mange virksomheder har fået øjnene op for el-varebilerne fra Maxus, og hvis man selv har lyst til at teste en el-varebil i egen virksomhed og bidrage til den grønne omstilling, så er man velkommen til at kontakte Henrik Billstrøm hos Lysen Biler A/S.

 Henrik Billstrøm på telefon 30 36 61 90 eller hb@lysenbiler.dk

Maxus til omgående levering fra Lysen Biler

Beregn byttepris

Book prøvetur