Ekspert: Om få år vil elbiler have overtaget vejene i Danmark

For få år siden blev man på det nærmeste betragtet som en landsbytosse, hvis man købte en elbil. I dag er de opladelige biler blevet mainstream, og udviklingen går kun én vej.

 

Tallene taler deres tydelige sprog. Danskerne købte i 2021 mere end dobbelt så mange elbiler som året før, og antallet af ladepunkter steg i samme periode med 68 procent.
Udviklingen inden for elektriske biler foregår disse år i en rasende hast, og skal man tro motorjournalist Henrik Dreboldt, har vi kun set toppen af isbjerget.

”Vi befinder os midt i en kæmpe transitionsfase, og jeg tror ikke helt, vi fatter det før om nogle år. Lidt lige som vi i 90’erne heller ikke helt fattede, hvor meget internettet skulle komme til at ændre vores liv,” siger Henrik Dreboldt, der på Youtube-kanalen “Kuffert & Kørehandsker” guider og vejleder bilentusiaster.

De opladelige biler er stadig i undertal på de danske veje, men det billede er under hastig forandring. Ifølge Henrik Dreboldt kan vi godt begynde at vænne os til tanken om, at de traditionelle forbrændingsmotorer snart vil være fortidslevn.

 

El-motorer trækker hjulene

”Det er elmotorer, der vil trække hjulene fremover, det er der slet ikke nogen tvivl om i min optik. Jeg vil godt lægge hovedet på blokken i forhold til, at 90 procent af alle privatbiler om ti år er eldrevne,” siger bileksperten og uddyber:
”Grunden til, at jeg kan sige det så skråsikkert, er, at alle de store bilproducenter er begyndt at udfase deres forbrændingsmotorer. De har allerede truffet beslutningen om at gå over til el, og når først det er sket, er det som en supertanker, der er begyndt at dreje. Den drejer ikke lige sådan tilbage igen.”

Bilimportør satser 100 procent på strøm

Mens mange bilimportører stadig fører både fossile og elektriske modellinjer, er andre gået all in på elbiler. En af dem, der satser fuldt ud på elbiler, er bilimportøren RSA Danmark (Maxus), som 1. juni kan fejre to års fødselsdag i Danmark. Her har man tydeligt kunnet mærke, at der er sket et skred i forbrugernes præferencer. 

 

I dag er billedet markant anderledes. Ifølge Steffen Vilstrup kigger stadig flere på en opladelig model som det første, når de skal ud og købe ny bil.
”Det er som om, spillet er vendt. Nu starter mange med at kigge på elbil, og først derefter overvejer de, om en fossil bil kunne være et muligt alternativ. For to år siden var det lige omvendt,” fortæller Steffen Vilstrup, der tror på, at RSA Danmark har valgt den rigtige strategi ved at satse hundrede procent på el.

”Vi har truffet en relativ hård beslutning om kun at være importør af elbiler og ikke andet. Hvis du går ind hos nogle af de andre importører, så kan du se den samme bil med både diesel, benzin og el. Jeg tror, det er en kæmpe fordel for os, at vi har tonet rent flag fra begyndelsen,” siger Steffen Vilstrup.

Elbiler er blevet mainstream

Mens elbiler for bare nogle få år siden var et eksotisk indslag i bybilledet, er de i dag blevet mainstream. Spørger man Henrik Dreboldt, har befolkningens syn på elbiler ændret sig markant.

”Tidligere var elbiler i højere grad forbundet med at ville redde verden, men sådan er det ikke længere. Man behøver ikke være typen, der spiser hirsegrød og går i Birkenstock-sandaler for at købe en elbil. Det er blevet alment accepteret, og i det øjeblik, Hans Henrik nede fra håndboldklubben kører elbil, så kan man jo også godt selv købe en,” siger Henrik Dreboldt, der også peger på den teknologiske udvikling som en afgørende faktor.

 

Maxus til omgående levering fra Lysen Biler

Beregn byttepris

Bilens Stand*

Book prøvetur